mandag den 3. oktober 2011

Forandringer i Cheke Chea


Nu har vi efterhånden arbejdet i Cheke Chea i en rum tid, og arbejdet er nærmest kun blevet hårdere og hårdere. Selvom vi kun er i Cheke Chea i 3 timer om dagen, er vi totalt udkørte, når vi kommer hjem, fordi hele dagen går med at skille børn der slås fra hinanden, med at skælde ud og med at trøste grædende børn. Det er virkeligt et hårdt arbejde! Børnene er selvfølgelig også helt fantastiske – når man sidder med dem enkeltvis på skødet, er de jo små chokoladefarvede guldklumper! Men der skal virkelig ikke meget til før, at de er ved at rive hovederne af hinanden, og der er ikke altid lige meget hjælp at hente hos lærerne Exhilda og Happy.

Vi har hele tiden haft i tankerne, at vi ville køre et anti-mobbe-projekt eller vær-gode-ved-hinanden-projekt i Cheke Chea, og da tiden virkelig er moden til dette, igangsatte vi projektet i dag (i skrivende stund hedder datoen mandag d. 26. september). Vi har stillet en masse regler op for, hvad man må og ikke må i Cheke Chea. Man skal f.eks. hjælpe hinanden, sige undskyld og snakke pænt til hinanden. Man må ikke slå, sparke, kaste ting efter hinanden, kalde hinanden grimme ting, tage hinandens stole osv. Hver stol har nu (mange stole havde før, og nu har vi malet resten) et symbol, så børnene kan kende deres stol, og ikke behøves kæmpe om de samme stole hele tiden – noget, der har været et stort problem indtil nu. Hvis man laver en grov overtrædelse af reglerne – f.eks. slår og ikke stopper, når vi siger det, kommer man i skammekrogen/time-out-stolen. Dette er et begreb, de absolut ikke kender i Afrika, men nu vil vi prøve at indføre det, for at se om det hjælper på volden i Cheke Chea. Problemet, når børnene slår, er nemlig, at der ingen konsekvens er ved det. Hvis det var i hvilken som helst anden skole i Tanzania – eller hjemme hos børnene – ville konsekvensen let være, at de voksne slog barnet. Og da børnene (forhåbentligt ikke alle – men garanteret mange) er vant til denne konsekvens, kan de slet ikke tage det alvorligt, at vi ”bare” skælder dem ud. Derfor prøver vi med noget andet: Skammekrogen!

Hvis drengen Besti opfoerer sig ordentligt og er en god ven, 
saa kommer dette billede af ham op paa vennevaeggen

For hver dag fører vi regnskab med, om hver enkelt elev gør de ting, som vi har aftalt. Man får f.eks. et kryds hvis man har hjulpet andre, et kryds hvis man har sagt undskyld osv. Man får ligeledes et kryds hvis man – imod aftalen – har slået et andet barn, sparket osv. Når børnene (her tillader jeg mig at være håbefuld og skrive ”når” i stedet for ”hvis”) kun har gjort de gode ting i lang tid, får de deres billede op på ”rafiki-væggen” (venne-væggen). At få billedet op på væggen er belønningen i hele systemet. Da børnene hernede elsker at få taget billeder - og især at se på billederne efterfølgende – tror vi, at belønningen er god nok! Børnene samt Exhilda og Happy har taget rigtig godt imod projektet, og i dag var en af de bedste dage i Cheke Chea so far! Børnene var rigtig stille og koncentrerede, da vi fortalte dem om konceptet. Vi fik dem alle til at ”skrive under” på aftalen om at være gode ved hinanden, ved at de satte deres tommelfingeraftryk på et stykke papir ud for deres navn. Det var de helt vilde med, og jeg tror, det var godt, at vi fik det gjort for ligesom at inddrage dem i projektet. I dag sang vi desuden kun venne-sange og vi legede en vær-god-ved-hinanden-leg. Alt i alt en rigtig vellykket dag!


Oeverst: Tandboerstesystemet foer.
Nederst: Tandboerstesystemet efter.

En anden – mere praktisk – forandring vi har gennemført i Cheke Chea er omhandlende tandbørstesystemet. Før stod alle tandbørster samlet i én beholder (en gammel mælkepulverdåse – what else!?), og tandbørsterne var godt slidte. Der kunne bakterierne så rigtig stå og florere godt og grundigt! Det synes vi, var ret ulækkert og uhygiejnisk. Derfor har vi givet alle børnene nye tandbørster, og Arne har været så sød at lave en tandbørstehylde til tandbørsterne. Nu står tandbørsterne pænt og nydeligt uden at røre ved hinanden!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar